Ett utbildningsföretag för dig som vill ha kvalité
Rådgivning.
Behöver du hjälp med Arbetsmiljöplaner inkl. Första Hjälpen & Krishantering, Säkerhetsrådgivare, Trafiklagstiftning, Kontroll av kör & vilotider.
Kontakta oss.
Vi erbjuder även följande:
Regleras i lag via Arbetsmiljölagen samt fackliga överenskommelser.
Vi hjälper dig att upprätta arbetsmiljöplaner och utbildar dig och din personal.
Sanktionsavgifter inom arbetsmiljöområdet – känner du till dessa?
Det systematiska arbetsmiljöarbetet består av ett antal aktiviteter samt förutsättningar för dessa aktiviteter.
Alla delarna hänger ihop och varje del behövs. De centrala aktiviteterna illustreras ofta som ett hjul, som symboliserar att
arbetsmiljöarbetet är en kontinuerlig process med återkommande aktiviteter.
De centrala aktiviteterna är:
Undersökning av verksamheten
Bedömning av de risker som synliggjorts vid undersökningen
Åtgärder för att minska riskerna
Kontroll av att åtgärderna faktiskt har bidragit till en bättre arbetsmiljö
Har du funderingar om vad som gäller?
Vad är Farligt Gods?
När gäller ADR?
Vilka förpackningar får man skicka?
Vi svarar på dina frågor, utbildar samt lotsar dig till rätt myndighet.
Om det börjar brinna eller vid en trafikolycka, är det viktigt att du snabbt kan sätta dig själv och
andra i säkerhet. En brand sprider sig snabbt och därför är det viktigt att det går fort att utrymma
lokalerna eller få ut passagerare ur fordonen. Som regel ska det finnas minst två utrymningsvägar i
en lokal.
Tänk på att hålla utrymningsdörrar olåsta och fria från hindrande föremål. Uppställda tombackar,
serveringsvagnar eller liknande föremål framför utrymningsvägar kan hindra människor från att komma
ut. Se till att skyltningen till alla utrymningsvägar är tydlig och att det finns tillgång till
brandredskap i tillräcklig omfattning. Respektera det högsta tillåtna antal personer som samtidigt
får vistas i lokalerna. Det handlar om din och dina gästers säkerhet.
Målsättning
Deltagaren ska efter utbildningen ha ökade kunskaper hur man ska agera vid utrymning av lokaler och fordon.
Enligt lagen om skydd mot olyckor är den som äger en fastighet eller den som bedriver verksamheten ansvarig
för brandsäkerheten.
Det innebär att man ska vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och förhindra eller begränsa
skador till följd av brand. För att uppfylla detta ansvar ska man skapa rutiner för att kunna arbeta
systematiskt med brandskyddet.
Omfattning:
4 timmar teori och praktik
Utbildningsbevis:
Utbildning avslutas med slutprov såväl praktiskt som teoretiskt. Godkänd kursdeltagare erhåller
utbildningsintyg och utbildningsbevis.
Kursdeltagaren får en grundläggande utbildning i brandskydd både teoretiskt och praktiskt.
Vi skapar en utbildning som är anpassad för arbetsplatsen och den verksamhet som bedrivs där.
Målsättning/syfte
Kursdeltagaren ska efter genomförd kurs vara medveten om riskerna vid en brand, ha kunskaper i hur
uppkomst av brand kan förebyggas samt vikten av en snabb och säker utrymning.
Vidare ska deltagaren kunna släcka brand i kläder och, genom praktiska övningar,
bli väl förtrogen med den brandsläckningsutrustning som finns på arbetsplatsen.
Omfattning:
8 timmar teori och praktik, heldag
Utbildningsbevis:
Utbildning avslutas med slutprov såväl praktiskt som teoretiskt. Godkänd kursdeltagare erhåller
utbildningsintyg och utbildningsbevis.
Ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete leder till en bra arbetsmiljö som gynnar alla.
Arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och ska se till att arbetsmiljöarbetet ingår naturligt i
verksamheten. Systematiskt arbetsmiljöarbete handlar om att i det dagliga arbetet uppmärksamma och
ta hänsyn till alla förhållanden i arbetsmiljön som kan påverka de anställdas hälsa och säkerhet.
AFS 2001:01 - Systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsmiljön ska hanteras som en naturlig del i den dagliga verksamheten och omfatta även de psykologiska
och sociala förhållanden i arbetsmiljön.
Systematiskt arbetsmiljöarbete - Planen för systematiskt arbetsmiljöarbete utgår från bland annat följande
lagar och förordningar:
SFS 1977:284 Förordning om arbetsskadeförsäkring och statligt personskadeskydd.
SFS 1977:1160 Arbetsmiljölagen
SFS 1977:1166 Arbetsmiljöförordningen
SFS 2001:1063 Avfallsförordningen
SFS 2003:778 Lagen om skydd mot olyckor
AFS 1980:14 Psykiska och sociala aspekter på arbetsmiljön
AFS 1982:3 Ensamarbete
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
AFS 1993:17 Kränkande särbehandling i arbetslivet
AFS 1994:1 Arbetsanpassning och rehabilitering
AFS 1998:1 Belastningsergonomi
AFS 1998:5 Arbete vid bildskärm
AFS 1999:7 Första hjälpen och krisstöd
AFS 2000:1 Manuell hantering
AFS 2000:4 Kemiska arbetsmiljörisker
AFS 2000:42 Arbetsplatsens utformning
AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete
Systematiskt brandskyddsarbete
I ”Lagen om skydd mot olyckor” ställs det krav på att fastighetsägare ska lämna en skriftlig redogörelse
till kommunen avseende brandskyddet.
Nyttjanderättshavare ska lämna in de uppgifter fastighetsägaren behöver till redogörelsen.
Som en följd av lagstiftningen ställs även krav på att ett systematiskt brandskyddsarbete, SBA, ska bedrivas.
SBA innebär att man på ett organiserat sätt planerar, utbildar, övar, dokumenterar, kontrollerar och följer
upp brandskyddsarbetet i en organisation.
Ett gott brandskydd skyddar er verksamhet. Tillsammans med andra företag lär ni er processen för att
bedriva ett effektivt brandskyddsarbete.
Att kunna rädda liv när människor skadar sig är mycket värdefullt. Under utbildningen lär ut vi grundläggande
kunskaper i livräddande första hjälpen och hjärtlungräddning.
Enligt AFS 1999:7 Första hjälpen och krishantering ska ALLA ha kunskap om HLR och L-ABC. Företaget ska ha en
organisation för detta.
Varje år dör mellan 14.000-15.000 personer i hjärtstopp. Kunskaper i Hjärt- lungräddning (HLR) kan leda till
att många personer kan räddas om det utförs i ett tidigt skede. Med ganska enkla medel kan man upprätthålla
liv med hjälp av mun mot mun- metoden och hjärtkompressioner tills dess att ytterligare hjälp finns att få.
Målsättning:
Deltagaren ska efter genomförd utbildning säkert kunna konstatera andnings- och hjärtstopp samt korrekt
kunna genomföra Hjärt- lungräddning och alarmering. Efter genomförd och godkänd utbildning utfärdas ett
kompetensbevis. Utbildningen kan kompletteras med Första hjälpen (L-ABC).
Övergripande innehåll:
L-ABC – Livshotande läge, andning, blödning och cirkulationssvikt/chock
Bedömning av olycksplats
Rätt förfarande vid flyttning av skadade
Hjärtlungräddning vid andnings- och hjärtstopp
Förbandsläggning vid olika typer av skador
Förebygga cirkulationssvikt/chock
Stabilt sidoläge
Luftvägsstopp
Akuta sjukdomar
Praktiska övningar
Omfattning:
4 timmar teori och praktik
Utbildningsbevis:
Utbildning avslutas med slutprov såväl praktiskt som teoretiskt. Godkänd kursdeltagare erhåller
utbildningsintyg och utbildningsbevis.
När en olycka inträffar står man oftast ensam. Kanske är man först på plats eller långt ifrån
civilisationen. De första minuterna efter en olycka är ofta avgörande för hur stora chanser
den skadade har att överleva och hur allvarliga följderna blir. Det är därför av stor betydelse
att man kan organisera och handla på en olycksplats. Kunskaper om Första hjälpen kan rädda liv.
Målsättning:
Deltagaren ska efter utbildningen ha ökad handlingsberedskap för omhändertagande vid akut sjukdom eller
olycka. Deltagaren lär sig vad man kan göra för att hjälpa en akut sjuk eller skadad person innan
ambulansen kommer. Utbildningen kan kompletteras med Hjärt- lungräddning (HLR).
Omfattning:
4 timmar teori och praktik
Utbildningsbevis:
Utbildning avslutas med slutprov såväl praktiskt som teoretiskt. Godkänd kursdeltagare erhåller
utbildningsintyg och utbildningsbevis.
Vi erbjuder en förarutbildning där vi går igenom kör- och vilotidsregler, vägarbetstidslagen
samt digitala färdskrivaren. Vi arbetar i workshop, med både Scania- (Stoneridge) och Volvo,
Mercedes, Iveco mfl. (Siemens)- skrivare. Förarna får sitta och testa i en riktig maskin i lugn och ro.
Företagsutbildning:
Vi kan även erbjuda en utbildning för personal som arbetar med kopiering av kort och färdskrivare
samt värdering av uppgifterna. Samma upplägg som ovan med genomgång av det som kunden vill ha
ifråga om kör- och vilotider samt workshop i kopiering och validering av de uppgifter som finns
på kortet och i färdskrivaren.
Övrigt:
Genomgång av EU dokument, genomgång av kör- och vilotidsregler, genomgång av Vägarbetstidslagen,
workshop, nedladdning, hantering och validering av färdskrivarens uppgifter
Omfattning:
1 dag.
Utbildningsbevis:
Utbildning avslutas med slutprov såväl praktiskt som teoretiskt. Godkänd kursdeltagare erhåller
utbildningsintyg och utbildningsbevis.
Verksamheter som lämnar farligt gods till någon annan för transport eller transporterar
farligt gods (inkl. lastar eller lossar) ska ha en eller flera säkerhetsrådgivare.
Säkerhetsrådgivaren har till uppgift att under verksamhetsledningens ansvar verka för att farligt
gods avsänds och transporteras under bästa möjliga säkerhetsförhållanden och att skador i samband
med transporterna förebyggs. Därutöver har säkerhetsrådgivaren ett särskilt ansvar för att
bl.a. sammanställa en rapport när det inträffat en olycka eller tillbud samt att upprätta en
årsrapport som beskriver verksamheten rörande transport av farligt gods
Vilka verksamheter ska ha säkerhetsrådgivare?
Skyldigheten att ha en säkerhetsrådgivare gäller den som transporterar farligt gods eller den
som lämnar farligt gods för transport. Enligt lagen (2006:263) om tranport av farligt gods definieras
transport som förflyttning av farligt gods med transportmedel samt sådan lastning, lossning eller
hantering som utgör ett led i förflyttningen. Det medför att alla som är direkt delaktiga i transport
av farligt gods ska ha en rådgivare, så väl de som är avsändare som transportörer.
Vi kan erbjuda dig denna tjänst!